המדריך השלם להנפקת היתר בנייה

היתר בנייה הוא אישור על ביצוע פעולות בנייה שונות בנכס או בשטח. ללא היתר בנייה לא ניתן להתחיל את תהליך הבנייה. רבים מודאגים מהוצאת ההיתר, הם צודקים, לעיתים מדובר בתהליך ארוך ומורכב שיכול לעכב משמעותית את תחילת העבודה על הנכס. אך המצב לא חייב להיות כך, מיד נציג את השלבים השונים להנפקת היתר בנייה. תוכלו לראות כי ברגע שאנשי מקצוע הוגנים ואיכותיים מבצעים את התהליך, קבלת ההיתר תהיה קרובה מחשבתם:

 

שלב 1 – פנייה לעורך הבקשה

בעל מקצוע מוסמך (אדריכל, מהנדס בניין או הנדסאי אדריכלות) צריך לערוך את בקשת ההיתר, הוא הגורם המתווך בין בעלי הנכס לבין הרשות המקומית שאליה מגישים את הבקשה.

 

שלב 2 – שליחת בקשת תיק מידע

זוהי בקשה שכוללת תיאור של תוכנית הבנייה. היא כוללת את ההנחיות והדרישות לקבל את ההיתר מהתחלה ועד הסוף. בדרך כלל, התיק יגיע תוך 30 עד 45 ימי עסקים כאשר התוקף של התיק הוא כשנתיים מיום הפקתו.

 

שלב 3 – ביצוע תכנון

התכנון הוא החלק המשמעותי ביותר מאחר ותכנון לא נכון או לא מספיק מקיף, יגזול יותר זמן עד לקבלת היתר הבנייה ויגרור אחריו תשלומי כסף לא צפויים. בשלב התכנון מתכננים וחושבים על אסטרטגיה מדויקת של כל הנושאים והבדיקות הקיימים. לדוגמה, האם צריך אישור מהשכנים? אם כן יש לבצע את הפעולות בהקדם, האם צריך לקבל אישור או ייעוץ מיועץ קרקעות? אם כן חשוב לשריין את היועץ מראש ולארגן את כל המסמכים.

 

שלב 4 – הגשת הבקשה

אם יש בידיכם את תיק המידע, אם הכנתם את כל המסמכים, יש לכם את כל האישורים והכל מוכן – תוכלו להגיש בקשה לוועדת התכנון והבנייה ברשות המקומית. דעו כי ישנה בדיקת סף שמתרחשת תוך 10 ימי עסקים משליחת הבקשה, הם בודקים כי כל האישורים נמצאים וכי לא חסר דבר על מנת לבדוק לעומק את הבקשה. דעו כי גם במהלך הבדיקה הוועדה יכולה לבקש אישורים נוספים ועליכם להיענות לה על מנת לקבל את היתר הבנייה.

התשובה של הוועדה יכולה להיות גם שלילית ולכן עליכם לדעת כי אתם זכאים לערער על ההחלטה. אם ההחלטה של הוועדה היא חיובית, היתר הבנייה שתקבלו יהיה בתוקף ל- 3 שנים מיום הפקתו.


שלב 5 – הצהרת קבלן ביצוע

לאחר שקיבלתם את היתר הבנייה, עליכם לדווח לוועדת התכנון והבנייה ברשות המקומית את שם הקבלן שמבצע את העבודה ואת תאריך תחילת העבודה. לאחר סיום הבנייה, עליכם לפנות שוב אל הוועדה לבדיקת גמר, כלומר מהנדס מטעם העירייה יגיע לוודא כי הבנייה נעשה על פי האישורים ובאופן הנדרש.

 

לסיכום, הנפקת היתר בנייה לא חייב להיות תהליך מתיש ומסורבל

חמשת השלבים שהצגנו מסכמים את תהליך הוצאת היתר בניה. כאשר התכנון הוא נכון וכאשר בעלי המקצוע הם טובים ואיכותיים, אין סיבה כי התהליך יהיה מתיש ומסורבל.

בית

 

אתר בנייה
מה היה לנו עד עכשיו?