מה היא בדיקת בדק בית?

בחודש ספטמבר בשנת 2021, קרס בניין מגורים בחולון. למרבה המזל, לא היו כל נזקים בנפש, משום שיום לפני הקריסה התגלו סדקים משמעותיים בקירות, וכל הדיירים פונו מבתיהם. בנייה באיכות נמוכה, קריסת מבנים וליקויי בנייה אינם דבר שאנו מרבים לחשוב עליו. אולם, בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר על מקרים בהם מחדלי בנייה נחשפים.

אך יש דרך לגלות את ליקויי הבנייה – לפני שמתרחש אסון. אדם שמבצע לביתו בדיקת בדק בית, יכול לגלות שהוא היה בסכנה גדולה שהוא בכלל לא היה מודע אליה. אך מהי בדיקת בדק בית? ומי מבצע את הבדיקה הזו? את התשובות לשאלות הללו תוכלו לקרוא בטקסט שלפניכם, לצד עוד מידע רב בנושא.

 

מה זה בדיקת בדק בית

בדיקת בדק בית למעשה סוקרת את כל האיומים והסכנות שבסביבת הבית. למשל, בדק בית מקצועי יחשוף אם יש נזילה נסתרת בקירות, או אם יש מפגע רעש פוטנציאלי. בדק בית מקיף יציג בפניכם איומים גלויים, כמו קרע באיטום הגג – אך גם איומים סמויים. דוגמא לאיום סמוי תוכלו לראות בארון חשמל בעל שדה מגנטי – שמסכן אנשים בעלי קוצב לב.

 

האם בדיקת בדק בית היא חובה

אין כל חוק במדינת ישראל שמחייב אתכם לעשות בדיקת בדק בית. יחד עם זאת, מומלץ לבצע בדיקת בדק בית משתי סיבות עיקריות:

 

  1. איכות הבנייה

לצערנו, איכות הבנייה בישראל הולכת ומתדרדרת בעשורים האחרונים. כפי שניתן היה לראות לאחר קריסת הבניין בחולון – בכל הארץ נמצאו עשרות מבנים שהוגדרו כמסוכנים, ודייריהם כלל לא היו מודעים לכך.

 

  1. איומים סמויים

זכרו שבדיקת בדק בית חושפת גם איומים סמויים. אם יש סדק גדול בקיר תמך – סביר להניח שתשימו לב לכך לבד. אבל אם קניתם דירה מקבלן שיש לה פגם בשלד – לא תוכלו לדעת זאת ללא בדיקת בדק בית מקצועית.

 

מתי צריך לעשות בדיקת בדק בית

בדיקת בדק בית מומלץ לעשות בשני מועדים עיקריים – לפני קניית בית, וכל עשר שנים ממועד הבדיקה האחרון. למשל, מומלץ לעשות בדק בית לפני קניית בית, משום שאתם לא רוצים לקנות נכס במיליוני שקלים – רק בשביל לגלות בו נזילה סמויה או איטום כושל סביב בחלונות.

 

סיכום

לסיכום, קיום בדיקת בדק בית אמנם אינו קבוע בחוק – אך בהתחשב באיכות הבנייה בישראל, לא יהיה מופרך לקבוע שכל בעל דירה חייב לבצע בדק בית באופן תדיר. בדיקת בדק בית חושפת סיכונים גלויים – כמו טיח מתקלף, וסיכונים סמויים – כמו אנטנה סמוכה עם קרינה מסרטנת.

צריך לעשות בדיקת בדק בית לפני רכישת דירה חדשה, גם אם מדובר בדירה חדשה מקבלן, כמו גם בדיקת בדק בית תקופתית. את בדיקת בדק הבית יבצע רק איש מקצוע שהוסמך לכך. פנו אך ורק לחברה מקצועית ואמינה, ושימו לב שלא מדובר במומחים מטעם עצמם.

איש תחזוקה

 

מה היה לנו עד עכשיו?